Monday, 8 January 2018

Implikasi - kesediaan - belajar - الفوركس


1.0 توري بيمبلاجاران كونستروكتيفيسم 1.1 ديفينيسي بيمبلاجاران كونستروكتيفيسم أباكاه يانغ ديماكسودكان دنغان بيمبلاجاران كونستروكتيفيسم إستيلا كونستروكتيفيسم إيني ميروجوك كيبادا إيديا باهاوا بيلاجار ميمبينا بينجياهوان أونلي ديري ميريكا سينديري. سيتياب بيلاجار سيكارا إنديفيدو (دان سوسيال) ممبينا ماكنا كونتوه سيبيرتي ديا بيلاجار ممبينا ماكنا باجي سيسواتو بيمبلاجاران. كونستروكتيفيسم جوغا بيراساسكان باندانغان بهاوا بروسس بيمبلاجاران أدالا أكتيف دان ديناميك. يا بيركيمبانغ سيديكيت ديمي سيديقيت سيبانجانغ هيات سورانغ إنديفيدو. دلام إرتي كاتا لين، أبا يانغ ديلال دلام كيهيدوبان سورانغ إنديفيدو ميراوباكان هيمبونان كيزيموا بينغالامان يانغ ديالامي أوله مانوسيا. سيسورانغ إنديفيدو أكان ميمبينا أتاو كونستروك إلمو بينجيهوان دنغان أوساها سينديري دان بوكان منغاسينيا داريبادا أورانغ لين سيماسا بروسس إيني. راجح 1.1.1. موريد ميمبينا بينجتهوان سينديري بيمبينان إلمو أدالا ساتو بروسس سيمولاجادي. مينوروت بينيوكونغ كونستروكتيفيس، أبابيلا مانوسيا بيرهادابان دنغان سيسواتو يانغ تيداك ديكيتاهوي، ميريكا إنجين ميماهامينيا. نالوري ميريكا أكان منغايتكان ماكلومات بارو دنغان بينجيهوان يانغ سيديا أدا سوبايا يا منجادي ساتو إنفورماسي يانغ بيرماكنا (جوناسن، 1996Jones إت آل، 1993). جان بياجيه، جيروم برونر، ليف فيغوتسكي، جون ديوي دان سيمور بابيرت أدالا أنتارا توكوه-توكوه مازهاب كونستروكتيفيسم تيرديري داريبادا أهلي-أهلي بسيكولوجي دان باكار بنديديكان. مينوروت تيوري كونستوكتيفيسم، بينجيتهوان أدالا برودوك ميندا يانغ ديبينا (كونستروق) دنغان بينغلامان دان إنبوت بارو يانغ ديتريما ميلالوي ديريا-ديريا سيباغاي هاسيل بيرسيبسي. موريد-موريد أكان ميمبينا ماكنا باجي سيتياب فينومينينا دي سيكيللينغنيا ميلالوي ريفلكسي. ميريكا أكان منجانا بيراتوران دان باندوان منتل سينديري أجار ميماهامي دونيا سيكيلينغ سيبيرتي دلام روما، سيكولا دان كومونيتي هيدوب سهريان. دنغان إيتو، بيمبلاجاران ميريكا ديبنغاروهي أوليه كارا سيسواتو توبيك ديبيرسمباهان أوله غورو-غورو دان كواليتي بينغالامان يانغ أدا بادا موريد-موريد. 1.2 برينسيب-برينسيب بيمبيلاجاران كونستروكتيفيسم تيرداب بيبيرابا برينسيب بيميكيران كونستروكتيفيس يانغ كيتا ميستي إنغ أبابيلا كيتا ميمبرتيمبانغكان بيرانان كيتا سيباجاي بنديديك. كيزيموا إيريك بيريكوت أدالا بيرداساركان بادا كيبيركاياان بهاوا بيمبلاجاران تيرديري سيسورانغ إنديفيدو إيتو سينديري ميمبينا ماكنا دان كيموديانيا باغيمانا ميريكا ميمبنغارو بينجيهوان سيديا أدا ماسينغ-ماسينغ. راجح 1.2.1. كاناك-كاناك منغوناكان ديريا سينتوهان برينسيب يانغ بيرتاما، بيمبلاجاران أدالا ساتو بروسس يانغ أكتيف دي مانا بيلاجار منغوناكان إنبوت ديريا دان ميمبينا ماكنا داريبادانيا. روموسان يانغ ليبيه تراديتيونال إيديا إني ميليباتكان إسيلا بيلاجار يانغ أكتيف (إسيلا ديوي) منيكانكان باهاوا بيلاجار بيرلو ميلاكوكان سيسواتو دي مانا بيمبلاجاران بوكانلا بينيرمان باسيف بينجيهوان، إلمو بينجيهوان تيداك بوله وجود دي لوار ميندا تيتابي ديبينا دلام ميندا بيرداساركان بينغالامان سيبينار. كيدوا، مانوسيا بيلاجار كارا بيلاجار كيرانا ميريكا بيلاجار، ديمانا بيمبلاجاران تيرديري ميمبينا ماكنا دان ميمبينا سيستيم ماكنا. سيباجاي كونتوه، جيكا كيتا بيلاجار منغينالباستي سيلا ماسا دلام جادوال واكتو دلام ماتا بيلاجاران ماتيماتيك، كيتا أخي بيلاجار ماكن جادوال دلام ماسا يانغ سما. سيتياب ماكنا كيتا ميمبينا ميمبوتكان كيتا ليبيه بيروبايا أونتوك ميمبرني ماكنا باسي سينساسي لين يانغ بوله ديموتكان دلام كوراك يانغ سما. راجح 1.2.2. أكتيفيتي التدريب العملي على سيلين إيتو، بيرانان تينداكان يانغ سانغات بنتينغ دلام ممبينا ماكنا أدالا العقلية: يا بيرلاكو دلام ميندا. تينداكان فيزيكال، بينغالامان سيكارا هاندز-أون سانغات ديبيرلوكان أونتوك بيمبلاجاران، تيروتامانيا باجي كاناك-كاناك. باجي منغوكوهكان لاجي بيمبلاجاران، كيتا جوغا بيرلو منيدياكان أكتيفيتي-أكتيفيتي يانغ ميليباتكان ميندا سيرتا فيزيكال (ديوي مينيبوت أكتيفيتي إيني سيباغاي ريفلكتيف). سيتروسنيا، بيمبلاجاران ميليباتكان باهاسا، بهاسا يانغ كيتا غوناكان ميمبنغارهي بيمبلاجاران. بادا بيرينغكات إمبيريك، بينيليديك تيلاه مينداباتي باهاوا إنديفيدو بيركاكاب كيبادا ديري ميريكا سيماسا بيلاجار. بادا بيرينغكات يانغ ليبيه أوموم، فيغوتسكي مينيغاسكان باهاوا باهاسا دان بيمبلاجاران أدالا بيركيت سالينغ بيركيتان. بيركارا إيني جيلاس ديتيكانكان دلام ميروجوك كيبادا كيبيرلوان ونتوك مينغورماتي بهاسا إبوندا. باهاسا إبوندا هاروسلا سيباغاي باهاسا بينغانتار أوتاما باجي ميمودكان بروسس بيمبلاجاران. برينسيب يانغ كيليما بولا منياتا بيمبلاجاران أدالا أكتيفيتي سوسيال، ديمانا بيمبلاجاران كيتا بيركيترابات هابونغان كيتا دنغان مانوسيا يانغ لين، المعلم المعلم، راكان-راكان، كيلورغا سيرتا كينالان كاسوال. كيتا ليبيه سنديرونغ أونتوك بيرجايا دلام أوساها كامي أونتوك منديك جيكا كيتا منجيكتيراف برينزي إني دان بوكانا كوبا أونتوك منجيلا يا. كيبانياكان بنديديكان تراديسيونال، سيبيرتي يانغ ديتيغاسكان ديوي، ليبيه تيرارا كيبادا منغاسينغكان بيلاجار سيموا داريبادا إنتيراكسي سوسيال، دان كي أرا ميليات بينديديكان سيباغاي ساتو-ساتو هوبونغان أنتارا بيلاجار دان بهان أوبجكتيف يانغ بيرلو ديبيلاجاري. سيباليا، بنديديكان بروغريزيف (ونتوك تيروس منغوناكان فورمولاسي ديوي) منغكتيراف أسبيك سوسيال بيمبلاجاران دان منغوناكان بيربولان، إنتيراكسي دنغان أورانغ لين، دان أبليكاسي بينجيهوان سيباي أسبيك بينتينغ بيمبلاجاران. بيمبلاجاران جوغا أدالا كونتكستوال، بيرمكسود كيتا بيلاجار دلام هوبونغان أبا لاجي يانغ كيتا تاهو، أبا يانغ كيتا بيركايا، براسانغكا كيتا دان كيبيمبانغان كيتا. يا منجادي جيلاس بهاوا إيني سيبينارنيا أدالا أكيبات داري إيديا بهاوا بيمبلاجاران أدلا أكتيف دان سوسيال. كيتا تيداك بوله منجيلا سواتو بيمبلاجاران داري كيهيدوبان هريان. سيلين إيتو، بينجيهوان جوغا ديبيرلوكان ونتوك سيسورانغ إيتو بيلاجار. أدالا سيسواتو يانغ تيداك مونغكين أونتو سيسورانغ إيتو منغاسيلاسيكان بينجيهوان بارو تانبا ميمبونياي بيبيرابا ستروكتير يانغ ديكيمبانغكان داري بينجيهوان سيبلوميا ونتوك ديبينا. ليبيه بانياك كيتا تاهو، ليبيه بانياك كيتا بوله بيلاجار. أولي إيتو، سيبارانغ أوساها ونتوك منغاجار ميستي ديهوبونغكان دنغان كيدان بيلاجار، ميستي ديوجودكان لالوان كه آراه سوبجيك باجي بيلاجار بيرداساركان بينجياهوان سيديا أدا. برينزيب يانغ كيلابان بولا أدالا ميمبلاجاري سيسواتو بيركارا ميميرلوكان ماسا، بيمبلاجاران بوكانلا تيربينا سيكارا سيرتا-ميرتا. أونتيك بيمبلاجاران يانغ سيغنيفيكان، كيتا بيرلو ميليواتي سيمولا إيديا، كوبا ونتوك بيرمان دنغان إيديا-إيديا باجي مينيسويكان دنغان بينغاجاران دان منغوناكان فكرة فكرة. إين تيداك بوله بيرلاكو دلام 5-10 مانيت. جيكا أندا ميميكيركان تنتانغ أبا يانغ أندا تيلاه بيلاجار، أندا أكان مينيداري بهاوا يا أدالا هاسيل داري سيسواتو بينغولانغان بندهان دان بيميكيران. برينسيب يانغ تيراخير بولا مينيغاسكان بهاوا موتيفاسي أدالا ساتو كومبونن بنتينغ دلام بيمبلاجاران. بوكان ساهاجا ميمبانتو بيمبلاجاران، موتيفاسي جوغا أدلا بنتينغ ونتوك بيمبلاجاران. إيديا موتيفاسي إيني دييلهامكان ونتوك ميرانغكومي بيماهامان كارا دي مانا بينجيهوان يانغ بوله ديغوناكان. ميلينكان كيتا تاهو سيباب منغابا، كيتا تيداك بوله سانغات تيرليبات دلام منغوناكان بينجيهوان يانغ بوله ديتيراكان دلام ديري كيتا. ولوبون دنغان بينغاجاران بالينغ تيروك دان لانغسونغ. 1.3 سيري-سيري بيمبلاجاران كونستروكتيفيسم سيري بالينغ بينتينغ بيمبلاجاران كونستروكتيفيسم إيلا موريد-موريد بيرتانغونغجاواب كي أتاس pembelajarannya. Guru-غورو ميستي سيدار تنتانغ كوراك منتل بيلاجار يانغ ميمبانتو ميريكا منغرتي دنيا دان ممبوات أنديان أند أنيان مونيكونغ بيميكيران ميريكا. دلام تيوري كونستروكتيفيسم، بيمبلاجاران بوكان ميروباكان ساتو بروسس بينغافالان ماكلومات دي مانا جوابان بيتول ديبيريان أوله المعلم-المعلم. جوستيرو إيتو، بيمبلاجاران ميستي بيرمولا دنغان إسو-إيسو يانغ بيركيت رابات دنغان مينات دان نالوري إنجين تاهو موريد-موريد. بيماهامان سيسواتو الموضوع الموضوع: - konsep أساس. غورو-غورو جوغا هاروس ميندورونغ بروسس بيمبلاجاران موريد-موريد دنغان منجيموكاكان سوالان-سولان تيربوكا يانغ سيرينغ منغاداكان بيربينكانغان كومبولان دي كالانغان موريد-موريد. تيوري كونستروكتيفيس تيداك منغالاككان بيرنيلايان سوماتيف يانغ بيربوسات سيباليا، بينيليان هاروس فورماتيف دان بيرتيروسان دان ديجالانكان سيرنتاك دنغان بروسس بيمبينان دان بينغوسان إلمو. أوليه يانغ ديميكيان، بينغوبال كوكيريكولوم كونستراكتيفيس بيرلو منغالاككان بيمبينان كوريكولوم يانغ ديناميك دان بيروبا-بيروبا بيرداساركان بينجياهوان سيديا أدا إنديفيدو سيرتا بينيليزايان ماسالا سيكارا براكتيكال. 1.4 بيمبلاجاران كونستروكتيفيسم مينوروت توكوه-توكوه أوتاما جين بياجيت منياتا بيمبنتوكان ستروكتور منتل ميلالوي سكيما، أسيميلاسي دان أكوموداسي. كونسيب داسار أورغانيزاسي دان أدابتاسي بروسس إنتيليك منغيكوت كي بياجيت، إايتو: سكيما يانغ ديليهات ديليهات سيباغاي سيكومبولان كونسيب، أسيميلاسي بولا ميروباكان بيريستيوا بادانان ماكلومات بارو دينغان ماكلومات لاما يانغ تيلاه بيرلاكو تيرهاداب سيسورانغ دان سيمنتارا إيتو أكوموداسي أدالا سيسواتو يانغ بيرلاكو أبابيلا ماكلومات بارو دان ماكلومات لاما كيمبالي تيداك سيبادان كيموديان ديباندينغان دان ديسلاراسكان دنغان ماكلومات لاما. كيسيمبانغان أكان ديكاباي أبابيلا بيلاجار منجيكتيراف ماكلومات بارو. مينوروت جيروم برونر، بيمبلاجاران ميلالوي بينيموان بيمبنتوكان كونسيب. بيمبلاجاران سيكارا بينيموان أدالا بيراساسكان بينيليديكان، تيوري بيمبلاجاران كونستروكتيفيس يانغ بيرلاكو دلام مينيلزايكان ماسالا سيتواسي دي مانا بيلاجار منغوناكان بينغالامان يانغ سيديا دان بينجيهوان سيديا أدا أونتو منجيتاهوي فاكتا دان هوبونغان دان كيبيناران بارو يانغ بيرلو ديبيلاجاري. راجح 1.4.1. كاناك-كاناك مينيروكا بيلاجار بيرينتيراكسي دنغان دونيا دنغان مينيروكا دان ميمانيبولاسي أوبجيك، بيرجيلوت دنغان سولان دان كونتروفيرزي، أتاو ميلاكساناكان إكسبريمن. هاسيلنيا، بيلاجار مونغكين ليبيه سينديرونغ ونتوك منغينغاتي كونسيب دان بينجتهوان يانغ ديتيموي بادا ميريكا سينديري (دلام بيربيزا دنغان موديل بينغابوسان). نموذج يانغ بيرداساركان نموذج بيمبلاجاران بينيموان تيرماسوك: بينيموان بيرباندو، بيمبلاجاران بيراساسكان ماسالا، بيمبلاجاران بيراساسكان سيمولاسي، بيمبلاجاران بيراساسكان كيس، بيمبلاجاران سامبينغان، أنتارا لين. سيتروسنيا، ليف فيغوتسكي منجيلهامكان بهاوا زون بيركيمبانغان بروكسيمال بيركيتان دنغان بيندكاتان سوسيو-بودايا. بيمبينان بينجيتهوان ديبنغاروهي أوله لينغكونغان سوسيال دي سيكيتارنيا. بينجيهوان، سيكاب، بيميكيران، سيستيم نيلاي يانغ ديميلكي بيلاجار أكان بيركامبانغ ميلالو بروسيس إنتيراكسي. كونسيب بنتينغ دلام توري فيغوسكي إايتو منطقة التنمية القريبة (زبد) دان السقالات. راجح 1.4.2. توري فيغوتسكي. زون بيركيمبانغان بروكسيمال زد أدالا جاراك أنتارا بيركمبانغان سيبينار دنغان بيرينغكات بيركمبانغان يانغ بيربوتنسي دي مانا بيلاجار مامبو منغكونستروكسيكان بينجيهوان دي بواه بيمبينغان أورانغ ديواسا. سيمنتارا السقالات السقالات ميروباكان بيمبريان سيجوملا بانتوان كيبادا بيلاجار بادا تاهاب-تاهاب أوال بيمبلاجاران، كيموديان منغورانجي بانتوان دان ميمبركان بيلاجار كيسمباتان ونتوك منغامبيل أليه تانغونغجاواب يانغ سيماكين بيزار سيتيلاه يا دابات ميلاكوكانيا (سلافين، 1997). السقالات ميروباكان بانتوان يانغ ديبيريكان كيبادا بيلاجار أونتوك بيلاجار دان ميمكاكان ماسالا. بانتوان تيرسيبوت دابات بيروبا بيتونجوك، دورونغان، بيرينغاتان، منغورايكان ماسالا كي دلام لانغكاه-لانغكاه بيميكاهان، ميموريكان كونتوه، دان تينداكان-تينداكان لين يانغ ميمونكينكان بيلاجار إيتو بيلاجار بيرديكاري. كوستروكستيفيسم سوسيال فيغوسكي مياكيني بهاوا إنتيراكسي سوسيال، أونسور بيدايا، دان أكتيفيتي-أكتيفيتي يانغ ممبنتوك بيمبانغونان دان بيمبلاجاران إنديفيدو. فيغوسكي منيكانكان بهاوا سيموا منتل بيرينغكات تينغجي سيبيرتي بيرفيكير دان مينيلزايكان ماسالا ديدورونجي دنغان ألات-ألات بسيكولوجي سيبيرتي بهاسا، لامبانغ دان سيمبول. فيغوسكي دولام بينليتيانيا ممبزاكان دوا ماكام كونسيب إايتو كونسيب سبونتان دان كونسيب سانتيفيك. كونسيب سبونتان ديبيروليهي داري بينجيهوان هريان، سيدانغكان كونسيب سانتيفيك ديبيروليهي داري بينجيهوان دان بيمبلاجاران يانغ ديبيروله داري سيكولا. كونسيب إيني سالينغ بيرهونغان أنتارا ساتو دنغان يانغ لين. توكوه لين إايتو جون ديوي مينيغاسكان بهاوا بنديديكان بروجريزيف أدالا بيمبلاجاران ميلالوي بينغلامان. دلام توري بيلياو، بيمبلاجاران تيرهاسيل داريبادا ريفلكسي منغناي بينغلامان سيسورانغ، سيماسا بيروساها أونتوك ميمبوات سيسواتو. سيسورانغ بوله تيروس مينغيدو باو، راسا، دان سيباغينيا، دان ميمبونياي رياكسي مندلام (كونتونيا، بهايا)، تيتابي كيتا جوغا بيرهادابان دنغان سيتواسي يانغ مينكبار، هيران، أتاو كيليرو. ميلالوي بيرتموان إنديفيدو دنغان دونيا دان ريفلكسي كيبادا بينغلامان إيني، بيماهامان تيركيني إنديفيدو دي دنيا إيني بيروبا سوبايا بيركارا بارو إيتو منجادي ليبيه جيلاس. بيماهامان كيتا منجادي ليبيه لواس دان ليبيه ترسوسون، ميمبانتو كيتا ونتوك ميندابكان ماكنا يانغ ليبيه كوكوه. ديوي بيركايا باهاوا مانوسيا ميمبونياي أليران إنتلكتوال، يانغ بيركيمبانغ أبابيلا ديكابار أوله ماسالا أتاو ديليما. بيرانان بنديديكان بوكانلا أونتوك ميمنوهي سيبينوهنا كيسنديرغان بيلاجار دان تيداك كوبا ونتوك ميماكسا كاناك-كاناك منغيكوتي كوريكولوم تيرسيديا يانغ تيداك منغامبيل كيرا منغناي بيلاجار. ديوي ميليهات ميندا كاناك-كاناك سيباغاي فلكسيبيل، لواس، دان تيداك تيربنتوك. راجح 1.4.3. بينغونان بيرالاتان سينز بيرسيكتاران بيمبلاجاران ميواه يانغ ديكادانغكان أوله ديوي هاروس منيدياكان مينكوكوبي ماسا، بيركاكاب، دان ألات. بيلاجار ديكبار ميلالوي بيرتانياان، بيربينكانغان، كادانغان، دان غالاكان داريبادا إيبو بابا، معلم، دان راكان-راكان. ألات، سيبيرتي ميكروسكوب دان تكنيك بينيليديكان يانغ ديغوناكان أوليه سانتيس، أتاو إنسترومن موزيك دان غير مطيع يانغ ديغوناكان أولب كومبوسر دان بيموزيك، جبهة ميمبوت بيرتانياان دان بينياساتان بيلاجار دي دنيا بهكان ليبيه مناريك دان بيركواسا. راجح 1.4.4. بينغونان كومبوتر دلام بينغاجاران بينغونان تينولوجي أونتوك ميمبينا دان مينغاسيلكان فكرة-فكرة بارو ميروباكان فكرة داري توكوه بيرناما سيمور بابيرت. بينغاجاران بيراساسكان كومبوتر ونتوك كاناك-كاناك تيلاه ميماوا كيبادا بينغونان ميلواس كومبوتر دان تينولوجي ماكلومات دلام بيرسيكيتاران كونستروكتيفيس. 1.5 إمبليكاسي توري كونستروكتيفيسم دلام بيليك دارجا برينسيب يانغ بالينغ بينتينغ أدالا باهاوا غورو-غورو تيداك ميموريكان بينجاهوان كيبادا موريد-موريد. سيباليكنيا، موريد-موريد ميستي ميمبانغونكان إلمو بينجيهوان سيكارا سينديري بيلام ستروكتور منتل ميريكا. إيني بيرماكنا، موريد-موريد هاروس بيروساها سينديري دلام أكتيفيتي-أكتيفيتي سيبيرتي بيريكوت. راجح 1.5.1. ميمبينا ماكنا دان بيرينتيراكسي بيمبينان إلمو بينجيهوان كينديري، إايتو ممبينا ماكنا داريبادا بينغلامان دان إنتيراكسي سوسيال سيرتا بيرسيكيتاران. سيكارا أكتيف، موريد-موريد ميمبينا ماكلومات بيراساسكان بينغالامان يانغ سيديا أدا أبا يانغ تيلاه ديبيلاجاري أوله ميريكا سيبيلوم بروسس إيني أدالا بنتينغ. بيمبينان ماكلومات ديبوات سيكارا ميمباندينغ ماكلومات لاما دان بارو يا ميليباتكان بينغوباسويان كيفامان كونسيب-كونسيب لاما دان بارو بيراساسكان كيبيركاياان إنديفيدو. راجح 1.5.2. بينيدياان باهان بانتو منغاجار ماتيماتيك سيتيروسنيا، باهان بانتو بينغاجاران يانغ ديغوناكان أوله غورو-غورو هاروس مينونجوكان بيركايتان دنغان بينغالامان سيديا أدا موريد-موريد. بيرسمباهان بينغاجاران ميستي مناريك دان بيلباغاي أونتوك مناريك مينات موريد-موريد أجار ميريكا سيبات منغواساي إلمو بارو. موريد-موريد منغامبيل كيسمباتان ونتوك مينيراكان فكرة فكرة بارو بيراساسكان بيماهامان كينديري داريبادا بهان-باهان بانتو بينغاجاران. سيلين إيتو، موريد-موريد بيرلو منغوناكان ميندا ميريكا سيكارا أكتيف ونتوك ميمباندينغكان ماكلومات-ماكلومات بارو دنغان بينغلامان سيديا أدا ميريكا دان أونتوك مينكاباي كيفاهامان ترهاداب ماكلومات بارو إيني. أخير سيكالي، بيناكولان دان بينغونان لوجيك دي أبليكاسيكان سيكارا أكتيف. أبابيلا سورانغ موريد مينيداري باهاوا إلمو أتاو ماكلومات يانغ أدا بادانيا تيداك كونسيستن أتاو سيراسي دنغان بينيرانغان بارو، يا أكان بيرموتيفاسي ونتوك ميمبتولكان كيتيداكسيمبانغان بادا ديرينيا. موريد تيرسيبوت أكان بيروساها مينريما إنفورماسي بارو دان مينغاناليسينيا سيبيلوم مينريما أتاو مينولانيا. 1.7 كيليماهان توري كونستروكتيفيس تيردابات بيبيرابا كيليماهان تيوري بيمبلاجاران كونستروكتيفيس إيني. كيليماهان يانغ بيرتاما، بيلاجار منغكونستروكسي بينجياهوانيا سينديري، كيمونغكينان بهاوا هاسيل بيمبينان بيلاجار تيداك سيسوي دنغان هاسيل بيمبينان سيسوي دنغان كيداه إلمو بينجيهوان سيهينغغا منيبابكان صلاح فهام. كونستروكتيفيسم مينرابكان أجار بيلاجار ممبينا بينجاهوانيا سينديري، هال إيني باستي ميمرلوكان ماسا يانغ لاما دان سيتياب بيلاجار ميميرلوكان لايانان دان كيبيرلوان يانغ بيربيزا-بيزا. بيلاجار بينتار أكان دابات منجيكوتي بلاجاران، سيمنتارا بيلاجار ليما مونغكين أكان تيروس كيتينغغالان. سيتواسي دان كيدان سيتياب سيكولا تيداك سما، كيرانا تيداك سيموا سيكولا ميمبونياي كيمودهان إنفراستروكتور يانغ دابات ميمبانتو كاكتيفان دان كريتيفيتي بيلاجار. كيليبيهان كيبادا سيكولا بندر بيرباندينغ لوار بندر، مونغكين ووجود جورانغ بيربيزان داري سيجي بينكابيان موريد. ولوبون المعلم هانيا منجادي موتيفاسي دان بينونجوك هالة توجو بروسيس بيلاجار، تيتابي غورو جوغا ميمبونياي كيلاكوان يانغ إليجان دان أريف سيباغاي سيمانغات بيندورونغ باجي كاناك-كاناك سيهينغغا ديبيرلوكان بينغاجاران مينيراكان نيلاي-نيلاي كيمانوسيان. 2.0 فاكتور يانغ ميمنغاروهي بروسيس بيمبيلاجاران تيردابات بيبيرابا فاكتور-فاكتور يانغ ميمنغاروهي بروسس بيمبلاجاران. أنتارا إيلا كيسيديان بيلاجار، بينغاماتان بيرسيبسي، بيمبنتوكان كونسيب، إنغاتان دان لوباان دان جوغا بيمينداهان بيمبلاجاران. نامون، بهاجيان إيني هانيا أكان ميمبينكانغكان منغيناي كيسيديان بيلاجار سهاجا. راجح 2.1.1.1. كيساديان بيلاجار. كيسيدياان بيلاجار ميروباكان كيدان ستاتوس ديري إنديفيدو يانغ سودي مينريما ماكلومات داري بيرسيكتاران دنغان فيكيران تيربوكا. موريد-موريد هاروس بيرادا دلام كيدان يانغ تينانغ دان سيلامات باجي منجادان موريد بيرسيديا أونتوك بيلاجار دنغان أوبتيما. غورو بيرلو مينيلاي كيزيدياان موريد دان مينيليتي تاهاب بينكابيان أتابون بينيريمان موريد ترهاداب بيمبلاجاران يانغ سوداه ديجالانكان سيبيلوم ميمولاكان بينغاجاران دي بيليك دارجا. إيني بيرفونغسي ونتوك ميماستيكان بينغاجاران يانغ أكان ديمولاكان أدالا ليبيه إفكتيف. 2.1.2 جينيس-جينيس كيسيديان بيلاجار تيردابات تيغا جينيس كيسيديان بيلاجار، يانغ بيرتاما إيلا كيسيدياان كوغنيتيف. كيسيديان كوغنيتيف ميليبات كيدان موثن موريد-موريد ونتوك ميماهامي، بيرفيكير دان ميناكول سيسواتو بيرسيكتاران بيمبلاجاران بارو. إيني بوليه ديكاباي دنغان منغالاكان أكتيفيتي منتل سيبيرتي منياسات، منغومبول ماكلومات دان مينيلزايكان ماسالا (راجح 2.1.2.1). كيسيدياان بيلاجار يانغ سيتيروسنيا، كيسيدياان أفكتيف. هالي إيني بيركيترابات دنمان إموسي أتاو براسان سيسورانغ باجي منيرلكان بوتنسي إنديفيدو تيرسيبوت. جيكا موريد بيرادا دلام كيدان ريلاكس دان تيداك تيغانغ، بينيريمان ترهاداب بينغاجاران أدالة ليبيه بيركيسان. جيكا إموسي موريد أدالا سيباليا، موريد أكان سوكار مينريما إيسي بيلاجاران يانغ ديجار أوله غورو. بيركارا إيني جوغا بوله ديكاتكان دنغان s إيكاب، راسا إنجين تاهو، كيراجينان، مينات دان نيلاي كيمانوسيان دلام ديري موريد إيتو سينديري (راجح 2.1.2.2). جينيس كيسيدياان بيلاجار يانغ تيراخير بولا أدالا كيسيدياان بسيكوموتور فيزيكال. كماهيران مانيبولاسي، بيرجيراكان أتاو كينيستيتيك موتور كاسار سيبيرتي بيرلاري دان جوغا موتور هالوس جيراكان جاري تيربابيت دلام أسبيك إيني. كيبياسانيا، بيركارا إيني بيرغانتونغ بادا أومور دان كيماتانغان إنديفيدو، أكتيفيتي 8211 أكتيفيتي سيبيرتي بنديديكان جاسماني، سيني لوكيس دان كرافتانغان بوله مينامبكان لاجي بيربيزان إيني (راجح 2.1.2.3). راجح 2.1.2.1. منغومبول ماكلومات دان مينيلزايكان 2.1.3 فاكتور-فاكتور كيسيديان بيلاجار كيزيدياان بيلاجار ترهاسيل دنغان منغامبيلكيرا بيبيرابا فاكتور يانغ ممبنغارهي موريد-موريد. أنتارا فاكتور-فاكتور يانغ ميمبينا كيسيدياان بيلاجار إيلا كيماتانغان، بينغالامان، سيكاب بوسيتيف موريد، مينات دان بيربيزان إنديفيدو. كيماتانغان أدالا بيروباهان-بيروباهان يانغ بيرلاكو دلام توبوه بادان مانوسيا إنديفيدو سيكارا سيمولاجادي هاسيل داريبادا بيروباهان فيزيكال دان بيولوغي ميروباكان فاكتور كيسيدياان بيلاجار. تيردابات بيبيرابا كاتيغوري كيماتانغان، إايتو فيزيكال، سوسيال، إنتيليك دان جوغا إموسي. كيماتانغان فيزيكال إيلا تومبساران يانغ بيرلاكو باد إنديفيدو سيهينغغا بيرومور 21 تاهون، كونتوهيا سيبيرتي كيتينغجيان دان أوتوت-أوتوت. كيتا بوليه مينيلاي كيماتانغان فيزيكال ميلال كيماهير سيبيرتي مانيبولاسي بيرلاتان سوكان، ألات موزيك، ألات جيومتري دان سيباغينيا. كيماتانغان سوسيال بولا ميروباكان كيبولهان موريد-موريد بيرينتيراكسي دان بيركيرجاساما دنغان إنديفيدو-إنديفيدو دان ماسياراكات سيبيرتي دنغان راكان سيكيلاس. كيبولهان إنتربيرسونال إيني ميمودكان موريد بيركونغسي إيديا دان بيميكيران سيكارا فسيه دان لانكار كيبادا أورانغ دي سيكليلينجينيا. سيتيروسنيا، كيماتانغان إنتيليك، إايتو منغيناي ثاب بيركمبانغان أوتاك أونتوك مينريما سيسواتو بيمبلاجاران. سيكارا رينكاسنيا، بيلاجار يانغ ليماه بيرلو ديبيمبينغ ميلالوي بيموليهان، ماناكالا يانغ بينتار ديكيمبانغكان لاجي دنغان أكتيفيتي بينغاياان. كيماتانغان إموسي بولا ميليبوتي كيستابيلان بيراسان موريد-موريد يانغ ميروجوك كيبادا مينات، كينجينان دان جوغا كيبواسان. رانسانغان يانغ بيرسيسويان دان نيلاي كاسيه سايانغ بيرلو ديامالكان جورو. بينغالامان-بينغالامان يانغ ديسوسون رابي دلام بيمبلاجاران جوغا صلاح ساتو فاكتور كيسيدياان بيلاجار. هال إيني أكان ميمنغاروهي كادار منيراب سيسواتو إيسي بيلاجاران. بينغالامان لالو أكان مينيمبولكان موتيفاسي تينغجي موريد-موريد ونتوك مينيروكاي بيرماسلاهان يانغ ديهادابي دلام بيمبلاجاران كيرانا موريد إيني أكان ليبيه بيرسيديا. سيكاب بوسيتيف موريد جوغا ميمبنغاروهي كيسيدياان بيلاجار موريد-موريد. سيكاب بوسيتيف دان سيمانغات مينداداك أونتو بيلاجار أكان ميمبانتو موريد يانغ ليما أونتوك مينينغكاتكان بينكابايان. مينات جوغا ميمانكان بيرانان بينتينغ ونينغ مينينغكاتكان كيسيديان بيلاجار. مينات ترهادب بيرمينان كاتور دان بادا ماسا يانغ سما ميميليكي كيماتانغان إنتيليك يانغ تينغجي، موريد إيني باستي أكان منكاباي كيجياان دلام بيرتاندينغان كاتور. بيربيزان إنديفيدو ميروباكان بينغاروه بيزار دلام كيسيديان بيلاجار. سيتياب موريد أدالا أونيك دان ميميليكي بوتنسي سيرتا كيوباياان يانغ بيربيزا داري أسبيك-أسبيك كوغنيتيف دان فيزيكال، إيني ميمبر كيسان بيربيزان ترهاداب كيسيديا بيمبلاجاران ميريكا. 2.1.4 كارا-كارا مينينغكاتكان كيسيديان بيلاجار تيردابات بيلباغاي كارا بوله ديجالانكان ونتوك مينينغكاتكان كيسيديان بيلاجار موريد-موريد. كارا يانغ بالينغ أوتاما إيلا كيداه بينغاجاران يانغ ميليباتكان أكتيفيتي سيبيرتي بيرباسانغان دان كومبولان سيرتا بيمليهان ألات بهان منغاجار يانغ سيسواي دنغان بيمبلاجاران. راجا 2.1.4.1: بانان بانتو منغاجار ماتيماتيك كارا كيدوا، ميمادانكان بيمبلاجاران دنغان كيبيرلوان موريد، إايتو باهان سيرتا أكتيفيتي يانغ مينيرونوكان دان ميسيمولاسيكان بيميكيران موريد هاروس ديلاكساناكان. دي سامبينغ إيتو، بيمرينغكاتان إيسي كاندونغان بيلاجاران جوغا بينتينغ ونلوك ميلانكاركان بيمبلاجاران. غورو هاروس منغامالكان بينغاجاران سيستيماتيك دان إفكتيف دنغان منيوسون أوروت بينغاجاران منغيك تهاب كيسوكاران داري موده كي كومبلكس. بيموليهان سيرتا بينغايان بوله ديلاكساناكان ترهاداب موريد-موريد يانغ ليما دان موريد-موريد يانغ بينتار. غورو بوليه منيوال سولان يانغ موداه كيبادا موريد-موريد ليماه أغار ميريكا تيرموتيفاسي، ماناكالا أكتيفيتي يانغ ليبيه مينكبار ديبيريكان كيبادا موريد-موريد. هال إيني منجيديكان جورو ميستي منغاسينغكان موريد-سيرد دان سخيف سيرديك. أخير سيكالي إيلا بينغاجيهان موريد-موريد دلام أكتيفيتي-أكتيفيتي سوسيال دي سيكولا. بيركارا إيني ميمبولهكان موريد-موريد ميميليه سينديري راكان-راكان ميريكا أونتوك سيسواتو أكتيفيتي بيمبلاجاران سوبايا كيسيليسان بيلاجار دابات ديراساي أوله موريد-موريد. كونتوانيا بينيليسايان ماسالا ماتيماتيك سيكارا بيراسانغان. هال إيني مينغكاتكان كيسيديان إموسي يانغ تيداك سوكا بيجيرجا سينديريان. سيكارا كيسيلوروهانيا، تيوري بيمبلاجاران كونستروكتيفيسم دان كيسيديان بيلاجار يانغ منجادي صلاح ساتو فاكتور بيمبلاجاران تيلاهبون ديسوروتي. تيوري كونستروكتيفيس أمات مينيكانكان بيمبلاجاران أكتيف دان ديناميك سيرتا موريد-موريد سينديري أكان بيروساها سينديري ونتوك أبا يانغ ميراكا إنجين بيلاجار بيرداساركان ريفلكسي بينجيهوان سيديا أدا دينغان بيرسيكتاران باهارو بيمبلاجاران. غورو بيرلو منيديا، ميرانكانغ دان ميلاكساناكان بينغاجاران يانغ بوليه ممبينا بينجيهوان موريد-موريد دنغان بيلباغاي ألات بانتو منغاجار ونتوك رانسانغ موريد-موريد. ماناكالا، كيزيدياان بيلاجار بولا ميليبوتي بانياك أسبيك داري سيجي لاتار بيلاكانغ موريد-موريد إيتو سينديري دان سيليبيهان فاكتور لواران ميريكا. Pendidikan يانغ برجايا mengatasi kesediaan haruslah mempunyai CIRI-CIRI komprehensif دان fleksibel supaya dapat membina keyakinan مريد-مريد الدلم النثر pembelajaran. IMPLIKASI TEORI-TEORI PEMBELAJARAN بالقلق إزاء PENGAJARAN PEMBELAJARAN (PP) Pengajaran دان Pembelajaran: Dewasa رسائل كتبها هذا المؤلف، peranan pendidik الدلم menyampaikan pengajaran يانغ bermakna kepada أناك ديديكنيا سانغات ديبنغاروهي أوله تيوري بيمبلاجاران يانغ منجادي أساس بيغانغانيا. سيسورانغ بنديديك أكان منغوناكان كيداه بينغاجاران يانغ بالينغ إفيسين باجي منجامين بيرلاكونيا بيمبلاجاران دي كالانغان murid - موريدنيا. سيكارا أومونيا، بينغاجاران إيلا بينيامبايان ماكلومات دلام سيتينغ بنديديكان ميسالنيا سيكولا رنداه، سيكولا مينينغاه دان إنستيتوسي بينغاجيان تينغجي. ماناكالا بيمبلاجاران بولا أدالا بيرباتان أتاو بينغلامان سورانغ بيمبلاجار يانغ ديبيروله ميلالوي pendidikan1. نامون، دلام كونتكس بنديديكان، بيمبلاجاران ميماوا ماكسود بيروباهان تينغكاه لاكو سيسورانغ أكيبت إلمو، كيماهيران أتاو أمالان يانغ ديبيروله ميلالوي بروسس بنديديكان. تيوري بيمبلاجاران بوله ديباهاجيكان كيبادا ليما جينيس، إايتو تيوري بيمبلاجاران بيمبلاجاران بهافيوراليس، كوغنيتيف، كونستروكتيفيسم، سوسيال دان بيندكاتان هومانيس. سيتياب جينيس تيوري بيمبلاجاران تيرسيبوت ميمبونياي برينسيب دان بيمفوكوسان يانغ بيرلينان. ملاح، هوجا يانغ ديكيموكاكان جوغا بانياك بيرغانتونغ بادا بيرسيكتاران ديمانا بيلوبور تيوري تيرسيبوت ممبيزار، مندابكان بنديديا ماديااراكات سيتمبات. كونتوانيا، تيوري السلوك يانغ بيربيكا كيبادا تيغا كابانغ إايتو، تيوري بيلازيمان كلاسيك، تيوري بيلازيمان تينغكاه لاكو دان تيوري بيلازيمان أوبيرانت. جيكا كيتا منغكاجي دان ميماهامي تيوري-تيوري تيرسيبوت، سانجات جيلاس دان نياتا، إيديا يانغ ديكيموكاكان بيرغانتونغ بادا جانغكا ماسا تيوري تيرسيبوت دييلهامكان. تيوري بهافيوريس: سيتياب تيوري بيمبلاجاران يانغ ديكيموكاكان ميموري إمبليكاسي ترهاداب بينغاجاران دان بيمبلاجاران سيكارا تيرسنديري. بيرداساركان تيوري بيمبلاجاران بهافيوراليس يانغ ديبيلوبوري أوله جون برودوس واتسون، إيفان بيتروفيتش بافلوف، إدوارد ثورنديك دان بورهوس فريدريك سكينر. دلام تيوري ميريكا، ميريكا ميمبرني بيبرابا فوكوس دلام بينغوكوهان، بينغوكوهان بيرجادوال، شابينغ، بينغابوسان دان موديفيكاسي تينغكلاكو. بيلازيمان كلاسيك: مينوروت تيوري بيلازيمان كلاسيك، كارا بيمبلاجاران يانغ سيسواي إيلا منغوناكان رانسانجان تاك تيرلازيم ديكايتكان دنغان رانسانجان ترلازيم. هال إيني ديبوكتيكان أوليه بافلوف دان واتسون ميلالوي كاجيان يانغ ميريكا جالانكان إايتو إكسبريمن ليتل ألبيرت دان إكسبريمن كي أتاس أنجينغ. إكسبريمن-إكسبريمن تيرسيبوت سيكارا رينكاسنيا منيكانكان بهاوا، بينغوهان أتاو كيسليزان كيبادا ريسبوندن بادا أوالنيا. كيموديان، سيتيلا ريسبونسن تيربياسا دنغان كيدان ترسيبوت، بينغابوسان أكان ديجالانكان. ميلالوي تيوري يانغ ديكيموكاكان أوليه kedua - دوا توكوه تيرسيبوت، داباتلا ديغوناكان أوليه بارا بنديديك دولام بينغاجاران دان بيمبلاجاران. أنتارا إمبليكاسي تيوري تيرسيبوت دلام بامب إيلا جيراك بالاس بوسيتيف (بيرهاتيان دان بينغليباتان murid - موريد دلام بامب) دابات ديبوك ميلالوي بيلازيمان كلاسيك. سيلين داريبادا إيتو جوغا، يا بيرلو بيركيتان دنغان بينجيهوان سيديا أدا murid - موريد ونتوك ميمودكان بروسس بامب. كونتوانيا، جيكا سورانغ المعلم إنجين منغاجاركان بيركاتان 8220bola8221 كيبادا موريد، باستيكان موريد مامبو منيبوت بيركاتان ترسيبوت ترليبيه داهولو أبابيلا ديتونجوكان سيبيجي بولا كيرانيا. كيمودي، تونجوكان كاد بيركاتان بولا ديسرتاكان دنغان سيبيجي بولا أونتوك مندابات جيراك بالاس موريد تيرسيبوت. أكتيفيتي ترسيبوت ديولانغ بيبيرابا كالي سيهينغغالا موريد مامبو منيبوت بيركاتان بوكو أبابيلا ديتونجوكان كاد بيركاتان كيبادانيا. ملاه، غورو بيرلو ممبيمبينغ موريد-موريد منغوناكان كيماهيران جينيراليساسي دنغان تيبات، دنغان إمبوريكان بيلباغاي كونتوه يانغ بيركيتان. سيلين داريبادا إيتو جوغا، معلم بيرلو ميمبركان لاتيهان يانغ كوكوب ونتوك من رانجانجان ترلازيم دنجان جيراس بالاس تيرلازيم. كونتانيا، ميموريكان بينيليسايان ماسالا ماتيماتيك دينغان كيراب كالي. سيتروسنيا، غوناكان بينغوهان سيكوندر ونتوك منجيكالكان جيراك بالاس تيرلازيم يانغ مينونجوكان فينومينا بروسس بينغابوسان إايتو غوناكان رانسانغان بارو باجي ميموتيفاسيكان موريد سيماسا أكتيفيتي بيمبلاجاران. سيباجاي كونتوه، جيكا سيبيلوم إيني غورو ميموريكان gula - غولا، بادا سواتو هاري غورو ميموريكان بينسيل سيباغاي بينغوهان. مالا، غورو بيرلو ميمبانتو موريد ميموليهكان إنغاتان دينغان ميموريكان ماسا ريهات يانغ كوكوب سيهينغغا سيغالا غانغوان بيمبلاجاران يانغ سيديا أدا ديهيلانغكان. بيلازيمان أوبيران ماناكالا، تيوري بيلازيمان أوبيرات يانغ ديبيلوبوري أوله سكينر ليبيه منيكانكان كيبادا بينغوهان ديبيريكان سيليباس ريسبونسن بيرجايا دلام سيسواتو أوساها أتاو بيرلاكونيا بينينغكاتان بوسيتيف. ميلالوي كاجيان يانغ ديجالانكان بيلياو ترهاداب تيكوس، داباتلا ديسيمبولكان باهاوا تينغكلاكو يانغ ديسرتاي دنغان بينغوكوهان أكان منينغكاتكان كيبارانغكاليان بيرلاكونيا تينغكلاكو يانغ سما بادا ماسا أكان داتانغ. ماناكالا بينغوهان نيغاتيف يانغ ديبيري أكان ميماوا كيسان تيداك مينيرونوكان دان ريسبونزين أكان منغولانجي تينغكاه لاكو أوبيران يانغ ديجيني. أنتارا إمبليكاسي تيوري تيرسيبوت دلام بامب إيالا، سيسواتو كيماهيران أتاو تكنيك يانغ بارو ديبيلاجاري هينداكلا ديبيريكان بينغوهان سيكارا بيرتيروسان دان ديكوتي دنغان سيكارا بيركالا سوبايا كيماهيران أتاو تكنيك إيتو دابات ديكوكوه دان ديكيكالكان. سيلين داريبادا إيتو، برينسيب بينغابوسان ميلالوي بروسيس بيلازيمان أوبيران أدالا سيسواي ديغوناكان أونتوك ميموديفيكاسيكان تينغكاه لاكو بيلاجار يانغ تيداك ديجيني، ميسالنيا منغنتيكان بينيوهان يانغ ديبيريكان داهولو، سما أدا بينغوهان بوسيتيف أتاو نيغاتيف. بينغوهون نيغاتيف سيسوي ديغوناكان ونتوك مينداباتان تينغكاه لاكو يانغ دينجيني. ملاه، المعلم جوغا بيرلو ميمبانتو بيلاجار منغواساي كونسيب ديسكريميناسي ميلالوي بروسيس بيلازيمان أوبرا سوبايا ميريكا ميمبروله إلمو دان كيماهيران دنغان تيبات. هوكوم كيسان: تيوري يانغ ديكيموكاكان أوله إدوارد ثورندايك إيني تيردابات بيرتينداهان أونتوك ديكيلاسكان. دلام سيسيتنغاه سومبر، يا ديكاتيغوريكان دلام تيوري بيلازيمان، دان سيسيتنغانيا بولا بينغكلاسيفيكاسيكان سيباغاي هوكوم كيسان. ثورنديك منجالانكان كاجيان كي أتاس كوسينغ يانغ سيدانغ لابار ديبياركان دي دولام سانكار يانغ ميمبونياي بينيندال أونتوك ميمبوكا بينتو سانغكار تيرسيبوت دان كوسينغ ترسيبوت بوله ميندابكان ماكانان يانغ بيرادا دي لوارنيا. دلام تورينيا، تيردابات تيغا جينيس هوكوم إايتو هوكوم كيزيدياان، لاتيهان دان كيسان. إمبليكاسي تيوري ثورنديك دلام بامب إيلا ونتوك مينينغكاتكان طاهر كيسيديا بيلاجار. بادا ماسا يانغ سما، غورو بيرلو ميمينكان بيرانان دلام منغوناكان موتيفاسي يانغ سيسواي. سيلين داريبادا إيتو، يا مامبو منغكوهكان بيرتالي أنتارا رانسانغان دان جيراك بالاس بيلاجار دنغان ميمبربانياكان أكتيفيتي لاتيهان، أولانغكاجي، أبليكاسي سيرتا بينغوكوهان دلام كيدان يانغ مينيرونوكان. غورو جوغا بيرلو ميمبرنيكان غانغاران أتاو بينغوهان ونتوك ريسبونز أتاو جيراك بالاس يانغ بيتول داريبادا بيلاجار. أنتارا بينغهوان يانغ بوله ديغوناكان إيلا بينغوهان الاجتماعية دان المواد. مالا، تيوري إيني جوغا مينيكانكان بيمبريان بيلوانغ كيبادا بيلاجار ونتوك مينيكماتي كيجايا دلام بيمبلاجاران ميريكا. تيوري كوغنيتيف: جين بياجيت ميروباكان إنديفيدو بيرتانغونغجاواب يانغ تيلاه ميمبيلوبوري تيوري إيني. مينوروت بيلياو، بيركامبانغان كوغنيتيف كاناك-كاناك أدالا بيربيزا دان بيروبا ميلالوي إمبات بيرينغكات بيرينغكات ديريا موتور (0-2 تاهون)، برا أوبراسي (2-7 تاهون)، أوبرياسي كونكريت (7-12 تاهون) دان أوبيراسي فورمال (سيليباس 12 تاهون) . تيوري إيني جوغا منيكانكان ليما كونسيب أساس إايتو سكيما، أدابتاسي، كيسيمبانغان، أسيميلاسي دان أكوموداسي. تيوري كوغنيتيف إيني ميموريكان بيبيرابا إمبليكاسي دلام بروسس بامب. Menurut teori tersebut, isi kandungan hendaklah disusun mengikut perkembangan kognitif kanak-kanak dan yang paling relevan adalah daripada konkrit kepada abstrak, dekat kepada jauh, pengalaman sedia ada kepada pengetahuan baru dan daripada kasar kepada halus. Contohnya, untuk mengajarkan tentang buah-buahan tempatan, mulakan dengan memberi contoh yang diketahui oleh murid - murid terlebih dahulu. Selain daripada itu, guru seharusnya berperanan sebagai fasilitator dalam proses PampP yang bertugas sebagai penyusun maklumat yang hendak disampaikan bagi memudahkan murid mengaitkan pelajaran baru dengan pelajaran lepas. Seterusnya, guru harus sedar bahawa ada murid yang berada dalam mod pembelajaran yang berbeza dan guru perlu bijak memainkan peranan dalam menguasai proses PampP. sebagai contoh, jika terdapat murid yang tidak dapat menumpukan perhatian dalam proses pembelajaran yang berlangsung, guru perlu memikirkan cara yang efisyen bagi menarik minat mereka. Teori Konstruktivisme : Teori ini berlandaskan bahawa ilmu pengetahuan tidak boleh wujud di luar minda, tetapi dibina dalam minda berdasarkan pengalaman sebenar. Antara tokoh yang bertanggungjawab memperkanalkan teori ini adalah L. Vigotsky dan Jean Piaget. Melalui hujah - hujah yang dikemukakan, dapatlah disimpulkan bahawa, implikasi teori ini dalam PampP ialah peranan guru merupakan pembimbing, pemudahcara serta perancang dan pelajar memainkan peranan utama dalam aktiviti pembelajaran. Malah, pengalaman dan kesediaan pelajar adalah faktor penting yang mempengaruhi proses pembentukan ilmu baru. Ini bererti tahap isi pelajaran hendaklah sesuai dengan kebolehan pelajar. Contohnya, jika pelajar tidak mampu menguasai sesuatu topik, guru perlu mengubah pendekatan yang lebih mudah difahami oleh murid tersebut. Selain daripada itu juga, penilaian tradisi tidak sesuai lagi digunakan dan bentuk serta alat penilaian terhadap tahap pembentukan ilmu hendaklah dibentuk oleh guru dan murid bersama - sama. Hal ini bermaksud, penilaian seperti peperiksaan dan ujian bukanlah peratusan atau kemahiran sebenar murid - murid. Guru seharusnya menyediakan penilaian lain secara berterusan bagi menentukan tahap sebenar anak didiknya. IMPLIKASI TEORI PEMBELAJARAN KE ATAS PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (PampP) KEPADA KANAK-KANAK BERKEPERLUAN KHAS Teori pembelajaran yang diperkenalkan bukan sahaja memberi implikasi dalam PampP kanak-kanak normal, namun ia turut mencakupi kanak - kanak berkeperluan khas. Kanak-kanak berkeperluan khas ialah kanak-kanak yang mengalalami masalah penglihatan, pendengaran dan masalah pembelajaran2. Bagi guru-guru yang sudah lama berkecimpung dalam dunia khas, semestinya mereka telah memahami dan begitu arif tentang pengubahsuaian kurikulum berdasarkan kognitif dan tahap keabnormalan murid - murid. Malah, jika diteliti dan dihayati, pengajaran terhadap kanak-kanak khas juga banyak mengaplikasikan teori-teori pembelajaran yang diutarakan. Teori Behavioris: Dalam mengajar kanak - kanak berkeperluan khas, pengaplikasian teori ini amat tepat dengan situasinya. Jika kita melihat kepada masalah kanak-kanak khas yang kebanyakkannya tidak tahu membaca, pendekatan teori ini mampu meningkatkan sedikit ransangan mereka agar terus berminat dalam mengikuti pembelajaran. Berdasarkan teori tersebut juga, guru-guru boleh menggunakan peneguhan positif atau negatif bagi meransang murid-murid berusaha untuk meningkatkan kemahiran membaca. Seelok-eloknya, guru perlu memberi ganjaran atau hadiah kepada murid-murid yang menguasai kemahiran tersebut. Sebagai contoh, seorang guru memberikan coklat kepada muridnya yang mampu membaca huruf 8216a8217 hingga 8216h8217 dengan betul. Kaedah ini akan memberikan motivasi kepada kanak-kanak lain untuk mencuba dan kanak-kanak yang memperoleh peneguhan tersebut untuk terus menguasai huruf seterusnya. Malah, berdasarkan hukum pembelajaran yang terdapat dalam teori tersebut, seseorang guru perlulah membuat persiapan sebelum mengajar. Sediakan BBM yang menarik, ransangan yang sesuai dan teknik pendekatan yang praktikal. Selain daripada itu juga, guru perlu memastikan tahap kesediaan murid. Bagi mengetahui tahap murid-murid, gunakan waktu set induksi untuk berinteraksi dan bertanyakan hal-hal umum kepada murid - murid. Contohnya, guru bertanyakan apakah yang dilakukan oleh anak muridnya yang mengalami masalah hiperaktif. Guru perlu memberikan respon yang spesifik dan kerap. Hal ini kerana murid-murid khas sentiasa memerlukan perhatian dan respon agar mereka dapat meningkatkan tahap kelakuan kearah yang lebih positif. Respon guru dan teguran yang positif serta spesifik agar kanak-kanak yang mengalami masalah tingkah laku dapat mengetahui masalah mereka yang lari dari norma asal. Contohnya, kanak-kanak 8216down sindrom8217 yang bermasalah akolalia iaitu mengulang-ulang perkataan dengan kerap, guru perlu menegur secara terus terang bahawa perlakuannya adalah diluar norma manusia normal. Respon guru tersebut, mampu mengurangkan keadaanya kepada yang lebih baik. Selain daripada itu juga, guru perlu menggiatkan penghapusan tingkah laku yang tidak diingini. Gunakan kaedah 8216time-out8217, 8216kontrak8217, 8216pengasingan8217, dan sebagainya dalam mengawal dan mengurangkan tingkah laku yang tidak diingini. Namun begitu, kaedah atau hukuman tersebut perlulah sesuai dengan masalah tingkah laku kanak-kanak tersebut. Jika kanak-kanak yang mengalami masalah down sindrom, kaedah 8216time out8217 merupakan antara kaedah yang boleh digunakan. Teori Kognitif: Menurut teori kognitif, guru perlu menyediakan BBM yang berbentuk besar, maujud ataupun benda yang senang dilihat dan disentuh. Adalah lebih baik sekiranya bahan pengajaran tersebut berdasarkan pengetahuan sedia ada murid - murid dan sesuatu yang hampir dengan kanak-kanak tersebut. Manakala dalam mendidik kanak-kanak khas, guru perlu mempelbagaikan BBM kerana tahap kognitif mereka terhad. Contohnya, guru ingin mengajarkan tentang buah-buahan, guru membawa dan menunjukkan buah-buahan sebenar serta menyuruh murid menyentuh, melihat, mencium bau dan merasa buah tersebut. Pendekatan tersebut akan menjadikan murid lebih mudah mengingat apa yang dipelajari pada hari itu. Bagi kanak-kanak yang mengalami masalah daya tumpuan yang singkat, guru perlu lebih peka dalam penyediaan rancangan pengajaran. Jika murid-murid sudah menguasai konsep terdahulu, guru tersebut perlulah meningkatkan tahap pembelajaran kepada sifat egosentrik. Kanak-kanak khas juga sebenarnya mempunyai keupayaan jika diberi pendedahan secara sistematik dan terapi yang berterusan. Sebagai contoh, jika murid sudah mampu menguasai operasi tambah dan tolak dalam subjek matematik, guru perlu mempertingkatkan pengajaran kepada operasi darab dan bahagi yang lebih mencabar. Pada masa tersebut, pemikiran mereka akan terus berkembang. Selain daripada itu juga, kanak-kanak khas perlu diajar mengikut subjek yang telah disusun dan diperingkatkan. Pemeringkatan tersebut perlulah dari yang senang kepada susah kerana mereka sangat bermasalah dalam reseptif dan menyusun maklumat yang diterima. Apatah lagi untuk menyimpan ingatan tersebut dalam stor jangka masa panjang. Contohnya dalam mengajar operasi tambah dalam matematik, guru perlu memulakan dengan nombor yang kecil. Setelah murid-murid mampu menguasainya, barulah guru memberikan soalan yang membabitkan nombor lebih besar. Malah, guru perlu mengubahsuai kaedah dan pendekatan PampP untuk disesuaikan dengan keadaan murid-murid khas tersebut. Contohnya, jika seorang guru ingin mengajarkan murid-murid yang dikategorikan sebagai autisme, kaedah pengajaran tersebut perlulah menekankan komunikasi dan interaksi terutamanya yang melibatkan 8216eye contact8217. Perbanyakkan interaksi dua hala dan soalan yang mampu dijawab serta menarik minatnya untuk terus meningkatkan tahap komunikasi. Kaedah PampP yang digunakan perlulah ringkas dan berkesan kerana kanak-kanak khas tidak mampu menerima laras bahasa yang tinggi. Teori Konstruktivisme: Implikasi teori konstruktivisme dalam proses PampP kanak-kanak berkeperluan khas pula ialah guru perlu membina suasana PampP yang mampu membina pengetahuan murid-murid. Pastikan suasana yang dibina tidak merencatkan pengetahuan mereka. Contohnya, seorang kanak-kanak yang mengalami 8216mental retardation8217 tahap ringan dan boleh dididik dibiarkan dalam kelas yang menempatkan kanak-kanak 8216mental retardation8217 sederhana akan memberi kesan negatif terhadap perkembangannya. Sepatutnya, kanak-kanak tersebut perlu ditempatkan di kelas yang mampu meningkatkan daya pemikirannya. Selain daripada itu juga, guru perlu merancang dan melaksanakan strategi-strategi pengajaran seperti soalan terbuka dan dialog bersama murid - murid. Kaedah ini akan membantu peningkatan tahap komunikasi. Komunikasi merupakan item terpenting dalam membina kemahiran menganalisis, mentafsir dan meramal maklumat. Contohnya, semasa set induksi sesi PampP guru bertanyakan khabar dan mengenai hobi seorang kanak-kanak autisme sebelum memulakan pembelajaran bertemakan hobi pada hari tersebut. Selain daripada itu juga, guru boleh menggunakan kaedah dialog bersama rakan sekelas untuk membantu kanak-kanak khas meningkatkan tahap interpersonal. Perancangan guru yang sistematik dan fleksibel boleh digunakan oleh guru tersebut dalam menagani pelbagai karenah murid. Implikasi seterusnya adalah guru menggunakan Rancangan Pendidikan Individu (RPI) sebagai untuk menganalisis perkembangan dan kemajuan murid dari semasa ke semasa. Seperti yang diketahui umum, kanak-kanak khas tidak mengambil peperiksaan umum kecuali mereka yang mengikuti kelas inklusif dengan kelas normal. RPI yang digunakan merupakan kolaborasi pelbagai disiplin. Jadi, perkembangan dan kemajuan yang dianalisis merupakan peningkatan dari pelbagai aspek. Contohnya, jika seorang murid yang mengalami masalah tingkah laku, perubahannya diperhatikan oleh semua pihak yang terlibat dan terapi diberikan dari pelbagai aspek. Keadaan dan perkembangannya dicatat dari semasa ke semasa. Apa yang menjadi fokus keutamaan adalah proses perubahannya, bukanlah hasil terakhir. Hal ini kerana setiap individu mempunyai kebolehan dan kelemahan yang pelbagai.

No comments:

Post a Comment